CONTACT

60% grote advocatuur verliest omzet

Maar liefst 60 procent van de advocatenkantoren uit de top 50 heeft vorig jaar omzetverlies geleden: een verlies dat zich de afgelopen 25 jaar niet in deze mate heeft voorgedaan. Dat concludeert organisatiedeskundige Bert Hokken (Hokken Management & Advies) uit een cijfermatig onderzoek gebaseerd op de jaarrekeningen van de kantoren. Vorig jaar voorspelde Hokken al dat (middel)grote kantoren in zwaar weer terecht zouden komen. Met name bij de praktijkgebieden arbeidsrecht, bestuursrecht en insolventierecht blijkt nu dat het werk inderdaad flink is afgenomen. 
 
Volgens de jaarrekeningen zijn er kantoren die in 2010 wel tot acht procent van hun omzet moesten inleveren. De grote ‘verliezers’ zijn Dommerholt en Van Doorne. Zij gingen beide acht procent in omzet terug. Een andere flinke daler is onder meer Van Benthem & Keulen. Bij Lexence was sprake van een daling van zes procent. 
 
Kantoren die het relatief beter deden zijn bijvoorbeeld: Nysingh, Dirkzwager, CMS Derks Star Busmann en Baker & McKenzie. Zij zagen hun omzet met slechts één tot twee procent afnemen.
 
 “Opmerkelijk genoeg is de totaalomzet van de top 50 vrijwel gelijk gebleven aan 2009”, zegt Hokken. De reden daarvoor is dat 40 procent van de kantoren het wel goed doet. Zo nam de omzet van Houthoff Buruma, Stibbe, Boels Zanders en BarentsKrans toe met zo’n drieënhalf tot tien procent.
 
Bij BarentsKrans steeg de omzet met 6,4% ten opzichte van 2009. Volgens bestuursvoorzitter William Schonewille is procederen hun kernkwaliteit en komt de stijging voornamelijk uit deze hoek.
 
Boels Zanders zag haar omzet stijgen met 3,5%. Managing partner Peter Brouns geeft aan dat naar zijn idee het kantoor zich ervan is doordrongen dat onder de huidige economische omstandigheden werk niet vanzelf komt. “Een eerste vereiste is en blijft het leveren van topkwaliteit met een goede prijs- kwaliteitsverhouding”. Daarnaast is het volgens hem van belang cliënten snel en adequaat te bedienen. Brouns verwacht dit jaar te kunnen afronden op ongeveer hetzelfde omzetniveau als in 2010 of met misschien zelfs een lichte stijging.
 
Waarom sommige kantoren het wel goed doen en andere minder, weet Hokken niet precies: “Er zijn kantoren die nu eenmaal cliënten hebben die economisch gezien meer getroffen worden. Dat treft natuurlijk deze kantoren in negatieve zin.” Hij wijst ook op een andere mogelijke verklaring, iets dat hij ‘verzakelijking’ noemt. “Steeds meer kantoren verzakelijken. Ze hebben een bestuur dat voor winstmaximalisatie gaat en dat daarbij veel druk legt – met allerlei regels – op hun medewerkers. De advocaten verliezen daardoor het enthousiasme in hun vak en dat heeft zijn doorslag in de ervaring van cliënten en de prestaties van het kantoor.
 
Auteur: Juristen Kiezen
bron: Mr. 



Bekijk oudere artikelen in het nieuwsarchief ..