×

Wilt u zich ook aanmelden voor onze website?

Aanmelden

Wilt u contact opnemen met ons?

Contact

kenniscentrum-item

Juristen Kiezen

Vind de juiste jurist of advocaat

Wat als ik problemen heb met een jurist?

Het kan altijd gebeuren dat je niet tevreden bent over de jurist. Of het nu gaat om de werkwijze, communicatie, onvoldoende klik, kosten, de voortgang of het eindresultaat. Hieronder vind je tips bij een geschil met een jurist of advocaat.


Ga tijdig in overleg met de jurist

Als je klachten hebt, bespreek deze dan eerst met de jurist. Het direct uitpraten van een probleem werkt vaak verhelderend voor beide partijen. Het is verstandig om de onvrede in ieder geval ook schriftelijk of per e-mail te communiceren. Daarnaast hebben veel kantoren een klachtenprocedure, goed om te checken voordat je met een jurist in zee gaat.


Hardnekkige problemen 

Als het onderling overleg geen soelaas biedt, dan is het tijd voor andere stappen. Als een jurist bij een branchevereniging is aangesloten kan daar om advies gevraagd worden. Ook kun je, al dan niet in overleg, een andere jurist naar de zaak laten kijken. Als dat allemaal niet werkt, dan kun je maar het beste uit elkaar gaan. Bedenk dat een jurist vanwege zijn of haar reputatie en andere werkzaamheden ook niet op langdurige problemen zit te wachten.


Klachtenprocedures advocaat

Voor advocaten bestaan verschillende klachtenprocedures. Je kunt bijvoorbeeld contact zoeken met de plaatselijke Orde van Advocaten en daar de klacht indienen. Als dit niet werkt dan kan ook een klacht ingediend worden bij de Geschillencommissie Advocatuur. Dit is een die beoordeelt of de advocaat zich correct heeft gedragen. Het advocatenkantoor moet dan wel aangesloten zijn bij de Geschillencommissie Advocatuur.