×

Wilt u zich ook aanmelden voor onze website?

Aanmelden

Wilt u contact opnemen met ons?

Contact

kenniscentrum-item

Juristen Kiezen

Vind de juiste jurist of advocaat

Vragen om je voor te bereiden op je eerste contact met de jurist

Als je overweegt om een juridisch expert in de hand te nemen, kun je via Juristen Kiezen makkelijk juristen selecteren op basis van rechtsgebied of regio. Maar wat zijn de vragen die je stelt tijdens je eerste gesprek met een jurist of een advocaat? In dit artikel geven we je tips. 

Vooronderzoek

Het eerste contact vindt vaak telefonisch of per e-mail plaats. Op zo’n moment leg je kort de kwestie uit waar je mee zit en informeer je hoe het kantoor jou kan helpen. Het is dan nuttig om een aantal relevante vragen te stellen om te peilen of je aan het juiste adres bent. Hieronder wat voorbeelden. 

  • Wat is de specialisatie en ervaring van de jurist?
  • Hoeveel zaken verzorgt de jurist jaarlijks in het rechtsgebied gerelateerd aan mijn juridische probleem?
  • Is de jurist lid van een specialisatievereniging?
  • Kom ik via uw kantoor ook in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp door de overheid?
  • Heeft uw kantoor algemene voorwaarden? Laat die zeker sturen. 

Intake gesprek

Als je keuze op een jurist of kantoor is gevallen, vindt er veelal een intake gesprek plaats. De inhoud van jouw zaak komt dan aan bod. Vragen die je zoal kunt stellen, zijn hieronder samengevat.

  • Kunt u uitleggen wat uw kantoor kan betekenen voor mijn juridische probleem?
  • Hoe schat u mijn zaak in? Ofwel: wat zijn mij slagingskansen? 
  • Hoe lang denkt u dat de zaak minimaal/maximaal zal duren?
  • Wat zijn de verwachte kosten? 
  • Welke extra kosten taxeert u voor mijn zaak? Vraag dan bijvoorbeeld naar griffierechten.
  • Heeft u een uurtarief of rekent u een vaste prijs voor de hele zaak? 
  • Kunt u mij periodiek op de hoogte houden van de zaak inclusief de kosten?
  • Doet u de hele zaak zelf of laat u bepaalde taken over aan een kantoorgenoot?
  • Bent u vanwege vakantie of verlof enige tijd niet aanwezig tijdens mij zaak?
  • Wie neemt dan de taken tijdens uw afwezigheid waar?
  • Heeft u referenties voor zaken verwant aan die van mij?
  • Krijg ik een verslag van het eerste gesprek inclusief de gemaakte afspraken toegestuurd?
  • Hoe houden we contact met elkaar? Hoe en wanneer bent u bereikbaar? 

Klachtenprocedures


Een kwestie die ongemakkelijk kan zijn: het aankaarten van de klachtenprocedure. Toch kan het raadzaam zijn om dit in de kennismakingsfase aan de orde te stellen. Zo ben je immers goed voorbereid in het geval er problemen ontstaan met je advocaat en verwachtingen niet worden waargemaakt. Vragen die daarbij relevant zijn:

  • Heeft uw kantoor een interne klachtenprocedure en kunt u mij die toezenden?
  • Is uw kantoor aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur of een andere relevante branche-organisaties?

Voor en tijdens de zaak

Naarmate je zaak vordert, kunnen ook onderstaande vragen nog nuttig zijn.

  • Kunt u schetsen wat de best en slechtst mogelijke uitkomst zou kunnen zijn? 
  • Welke risico’s kleven er voor mij persoonlijk aan dit proces?
  • Welke documenten en bewijsstukken zijn nodig om mijn zaak te ondersteunen?
  • Welke opties zijn er om mijn conflict op te lossen buiten de rechtszaal om?
  • Wat is de meest waarschijnlijke uitkomst van de zaak zoals u dat nu taxeert?